۹۰ درصد صنعت حمل و نقل کشور توسط حمل ونقل جاده‌ای صورت می‌گیرد
سومین رویداد ملی حمل‌و‌نقل دانش‌بنیان در صنایع فولادی و معدنی؛

۹۰ درصد صنعت حمل و نقل کشور توسط حمل ونقل جاده‌ای صورت می‌گیرد

سومین دوره رویداد ملی حمل‌و‌نقل دانش‌بنیان در صنایع فولادی و معدنی در شهرک علمی تحقیقاتی دانشگاه صنعتی اصفهان با حضور مدیران صنایع فولاد و معادن‌، سازمان‌ها و شرکت‌های حمل‌و‌نقل، شرکت‌های دانش‌بنیان، اساتید و دانشگاهیان برگزار شد.

در این رویداد عارف رومینا مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و سامانه‌های هوشمند، محمد پورتیموری رئیس مرکز مدیریت راه های، علی زندی‌فر سرپرست دفتر ایمنی و پایش هوشمند حمل‌ونقل سازمان و فرزاد دادخواه مدیرکل استان اصفهان به نمایندگی از سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای ضمن بازدید از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه در پنل تخصصی «تحول دیجیتال در حمل‌ونقل جاده‌ای» حضور یافتند.



رئیس مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: ۹۰ درصد سهم صنعت حمل‌ونقل در کشور بر عهده حمل‌ونقل جاده‌ای است و این بخش بیشترین سهم را در جابه‌جایی کالا و مسافر به خود اختصاص داده است.

محمد پورتیموری روز چهارشنبه در سومین رویداد ملی حمل‌ونقل دانش بنیان در دانشگاه صنعتی اصفهان، افزود: امروز دیگر با توجه به توسعه قابل توجه شبکه حمل‌ونقل و زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و افزایش قابل توجه ترافیک و تنوع رفتاری رانندگان و افزایش قابل توجه تنوع عملکردی وسایل نقلیه، مدیریت سنتی حمل‌ونقل پاسخ‌گوی نیازهای موجود نیست.

وی ادامه داد: مدیریت هوشمند حمل‌ونقل جاده‌ای در شرایط کنونی اجتناب ناپذیر است.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با بیان اینکه پیش نیاز مدیریت هوشمند، استفاده از داده است، اظهار داشت: امروز با حجم قابل توجهی از داده های مرتبط با حمل‌ونقل در سطح جاده های کشور مواجه هستیم و برای رسیدن به مدیریت هوشمند مطلوب باید این داده‌ها را به صورت مناسبی جمع آوری و پردازش و به اطلاعات سطح بالا تبدیل کنیم تا بر اساس آن‌ها تصمیم گیری و اقدام شود.
وی اضافه کرد: سازمان راهداری به عنوان متولی مدیریت جاده‌های کشور در سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی را در حوزه حمل‌ونقل هوشمند انجام داده و نسبت به نصب و بهره برداری از تجهیزات حمل‌ونقل هوشمند در سطح جاده‌های کشور اقدام کرده است.

پورتیموری خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان بسیاری در این حوزه فعال و علاقه‌مند به همکاری با سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هستند.

وی بیان کرد: در زمان حاضر حدود یک هزار و ۲۰۰ دوربین نظارتی در سطح جاده‌های کشور با هدف رصد از راه دور در نقاط حساس کشور و حدود ۲ هزار و ۴۰۰ دوربین ثبت تخلف سرعت (پلاک خوان) نیز در سطح جاده‌های کشور نصب شده است.

رئیس مرکز مدیریت راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور افزود: فاصله نصب این دوربین‌ها در جاده‌های کشور به طور متوسط ۱۳.۵ کیلومتر است و به طور تقریبی تردد همه وسایل نقلیه در سطح جاده‌ها توسط این دوربین‌ها رصد می‌شود.
وی اضافه کرد: نظارت و چتر نظارتی گسترده‌ای بر روی وسایل نقلیه از جمله وسایل نقلیه باری که در سطح جاده‌های کشور تردد می‌کنند وجود دارد.

پورتیموری اظهار کرد: نزدیک به سه هزار سامانه تردد شمار در سطح جاده‌های کشور وجود دارد که وسایل نقلیه را به تفکیک کلاس‌های مختلف شناسایی می‌کند.

وی ادامه داد: نزدیک به ۱۰۰ سامانه با تکنولوژی بالا (هایتک) نیز در سطح جاده‌های کشور فعال است که وسایل نقلیه را بدون هرگونه توقف وزن و وسایل نقلیه‌ای که تخلف اضافه تناژ دارند را شناسایی می‌کنند.



علی زندی‌فر، سرپرست دفتر ایمنی و پایش هوشمند حمل‌ونقل در پنل تخصصی «تحول دیجیتال در حمل‌ونقل جاده‌ای» سومین رویداد ملی حمل‌ونقل دانش بنیان در دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: نوسازی ناوگان و توسعه سامانه‌های هوشمند تنها راه کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی جاده‌هاست.

او گفت: با وجود نیاز به تولید سالانه ۱۰ هزار دستگاه ناوگان سنگین، ظرفیت تولید داخل تنها ۱۰۰ دستگاه است و همین امر مانع نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای کشور شده است.

زندی‌فر افزود: سامانه‌های جدید علاوه بر کنترل سرعت، وضعیت راننده را پایش می‌کنند و طی سه ماه آینده توسط سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در کشور اجرا خواهند شد.

وی تأکید کرد: متأسفانه کشور ما یکی از بدترین عملکردها را در حوزه تصادفات دارد و توسعه سامانه‌های هوشمند یک ضرورت ملی برای رفع این موضوع است.

فرزاد دادخواه، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اصفهان در پنل تخصصی «تحول دیجیتال در حمل‌ونقل جاده‌ای» سومین رویداد ملی حمل‌ونقل دانش بنیان در دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: استان اصفهان با ۱۲ هزار کیلومتر راه و حضور پر تعدد معادن، صنایع بزرگ فولاد و ذوب‌آهن و بیش از ۸۰ هزار کارگاه صنعتی، روزانه شاهد بیش از ۱.۳ میلیون تردد در راه‌های اصلی دارد.

او گفت: افزایش ناوگان باری از ۳۲ هزار به ۴۲ هزار دستگاه و حمل بار مازاد، خسارت‌های سنگینی به راه‌ها وارد کرده است؛ در برخی مسیرها هزینه تعمیر خرابی‌ها به کیلومتری ۴ میلیارد تومان می‌رسد.

دادخواه افزود: کمبود شدید ناوگان مسافری و ناکافی بودن اعتبارات نگهداری راه‌ها بحران جدی ایجاد کرده است.

وی تأکید کرد: برای حل مشکلات باید تصمیمات کلان ملی اتخاذ شود و از جزیره‌ای عمل کردن استان‌ها جلوگیری گردد.

عارف رومینا، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و سامانه‌های هوشمند سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در پنل تخصصی «تحول دیجیتال در حمل‌ونقل جاده‌ای» سومین رویداد ملی حمل‌ونقل دانش بنیان در دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: سامانه‌های هوشمند پیش از آغاز سفر وظیفه آماده‌سازی ناوگان را برعهده دارند و در طول مسیر نیز جریان عملیات را پایش می‌کنند.

وی با انتقاد از پدیده «بومی‌گرایی» در برخی مناطق کشور، آن را امری نکوهیده دانست و تأکید کرد باید با ابزارهای هوشمند و مقررات شفاف از میان برداشته شود.

رومینا افزود: سالانه حدود ۶۰۰ میلیون تن بار توسط نزدیک به ۵۰۰ هزار راننده و ۴۸۰ هزار کامیون فعال در کشور جابه‌جا می‌شود، اما فشارهای اقتصادی و کاهش بار مشکلات جدی برای رانندگان ایجاد کرده است.

او همچنین با اشاره به فعالیت بیش از ۱۰۰ بازارگاه حمل‌ونقل تأکید کرد که مشکلات اساسی همچنان پابرجاست و نیاز به مکانیزم‌های نوین و شفافیت داده‌ای وجود دارد.



سومین رویداد ملی حمل‌ونقل دانش بنیان در صنایع فولادی و معدنی روز چهارشنبه با همکاری شرکت فولاد مبارکه و به همت دانشکده مهندسی حمل‌ونقل دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

 

دیدگاه‌ها
در حال ثبت دیدگاه...

نظراتی كه به تعميق و گسترش بحث كمك كنند، پس از مدت كوتاهی در معرض ملاحظه و قضاوت ديگر بينندگان قرار مي گيرد. نظرات حاوی توهين، افترا، تهمت و نيش به ديگران منتشر نمی شود.